Percubaan untuk menjelajahi dan memahami konsep kerohanian serta implikasinya dalam penjagaan di penghujung hayat semakin meningkat di seluruh dunia. Komuniti yang membantu menenangkan masyarakat di India dalam tempoh 30 tahun sejarahnya telah menunjukkan komitmen yang tinggi dengan memperdalam dasar pengetahuan mengenai aspek spiritual dalam penjagaan paliatif melalui penyelidikan yang berterusan.
Kajian sistematik awal yang menyentuh mengenai kerohanian pada penghujung hayat di India telah diterbitkan pada tahun 2015. Kajian ini menganalisis sebanyak 38 penyelidikan empirikal serta 18 kertas ulasan, pendapat dan perbincangan (Gielen, Bhatnagar & Chaturvedi, 2016). Selain daripada menggalakkan kefahaman mengenai kerohanian berdasarkan kepada perspektif pesakit dan kakitangan perubatan, kajian ini juga mengetengahkan keperluan untuk kupasan makna sejarah dan kebudayaan yang membentuk kefahaman mengenai kerohanian dalam konteks India. Kajian menunjukkan bahawa konsep falsafah dan keagamaan India seperti karma, dharma, atman dan konsep kelahiran semula sebagai contoh memberikan pengaruh besar terhadap persepsi kerohanian masyarakat India pada akhir hayat (Chattopadhyay & Simon, 2008; Desai, 1988). Gambaran menyeluruh yang dikemukakan terhadap konsep falsafah ini amat penting dalam memahami pengaruhnya terhadap persepsi kerohanian masyarakat India.
Walaupun wujud pertalian sejarah antara kerohanian dan teologi atau falsafah, namun pendekatan kajian kerohanian masa kini kurang memberi penekanan kepada asas falsafah dan teologi yang melatari kerohanian. Kebanyakan kajian tentang kerohanian pada akhir hayat lebih menumpukan kepada bukti empirikal berasaskan kepada temu bual, manakala komponen sejarah dan budaya kerohanian sering terabai (Inbadas, 2016). Kajian berbentuk teori masih amat kurang. Oleh itu, asas falsafah kerohanian tidak banyak diberikan perhatian (Cobb, Dowrick & Lloyd-Williams, 2012). Bukti empirikal memang menyumbang secara signifikan dalam mengenalpasti apa yang membentuk konsep kerohanian bagi sesuatu populasi. Walau bagaimanapun, tanpa penerokaan konsep secara teori dan pemikiran falsafah, maka persoalan mengapa dan bagaimana sesuatu nilai dan prinsip itu menduduki tempat yang penting dalam kandungan kerohanian mengikut konteks yang tertentu akan sukar untuk ditanggapi dan dijawab.
Falsafah adalah satu bidang konseptual utama yang diperlukan untuk memahami kerohanian (Cobb, 2001). Terdapat beberapa contoh penerokaan konsep falsafah moden Barat untuk memahami dan menjelaskan mengenai kerohanian serta pertaliannya dengan kesihatan dan penjagaan kesihatan (Eseadi et al., 2015; Goddard, 1995; Henery, 2003; Patterson, 1998; Pesut & Sawatzky, 2006). Dalam konteks penjagaan menjelang ajal di India, terdapat pelbagai ruang bagi penerokaan terhadap jaringan falsafah India. Sastera veda dari India purba menganggap bahawa penjagaan orang yang sedang nazak itu sebagai salah satu tanggungjawab utama dalam kehidupan (Davidson, 1988). Gerakan dalam agama Hindu, contohnya pergerakan Bhaktimarga, mempunyai bentuk ajaran yang khusus mengenai pendekatan terhadap kematian serta ajaran mengenai kehidupan zuhud, kesucian diri dan sebagainya, yang turut ditemui dalam kesusasteraan klasik (Firth, 2005). Selain daripada itu, tradisi veda mencerminkan aliran falsafah yang wujud di India Utara. Dalam pada itu, sumber daripada tradisi falsafah Siddhar pula menawarkan perspektif Dravidia di Selatan India (Ganapathy, 1993).
Kajian empirikal dari konteks India menunjukkan pengaruh pemikiran falsafah India terhadap tanggapan semasa mengenai kerohanian pada penghujung hayat. Konsep falsafah dan keagamaan India sering muncul dalam temu bual bersama pesakit rawatan paliatif dan profesional dalam bidang tersebut (Elsner, Schmidt, Rajagopal, Radbruch, & Pestinger, 2012; Manghrani & Kapadia, 2006; Simha, Noble, & Chaturvedi, 2013). Memandangkan hubungan yang mendalam antara kerohanian dan falsafah India, penerokaan terhadap asas falsafah yang membentuk cara fikir dan pandangan hidup India yang mempengaruhi pemahaman terhadap kerohanian pada penghujung hayat menjadi sangat penting. Maka, kertas kerja ini bertujuan mengemukakan ulasan terhadap karya falsafah dan kesusasteraan budaya terpilih dari konteks India bagi menelusuri asas falsafah kerohanian yang berkaitan dengan akhir hayat.
Adalah penting untuk mengetengahkan beberapa ciri falsafah India dan hubungannya dengan kerohanian. India mempunyai warisan falsafah yang kaya yang telah berkembang selama ribuan tahun. Tradisi falsafah kuno ini terdiri daripada pelbagai mazhab pemikiran yang mempunyai perdebatan intelektual mendalam mengenai realiti, manusia, dan hubungan antara keduanya. Jitendra Nath Mohanty, seorang ahli falsafah India yang terkenal, mentakrifkan falsafah sebagai renungan terhadap pengalaman insan dalam ruang dan masa – tentang diri, orang lain, dan dunia (Mohanty, 1993). Penting untuk difahami bahawa tiada satu bentuk "falsafah India" yang mewakili keseluruhan benua kecil India. Terdapat tradisi wilayah tertentu yang mencerminkan pandangan sejarah dan falsafah setiap bahagian negara serta dalam tempoh masa yang berbeza. Sebagai contoh, falsafah Veda menangkap unsur budaya Arya yang dominan di bahagian utara India, manakala Shaiva Siddhānta ialah satu tradisi dengan kesinambungan Tamil yang mencerminkan kehidupan dan budaya di selatan India, dikenali sebagai budaya Dravidia (Ganapathy, 1993; Kesavan, 1997). Beberapa tradisi falsafah ini turut diekspresikan dalam bentuk puisi klasik. Dalam kesusasteraan Tamil, sebagai contoh, Thirukkural dan Sanga Ilakkiyankal ialah antara contoh yang paling menonjol.
Cendekiawan India telah menunjukkan bahawa falsafah, agama dan perubatan merupakan satu kesatuan dalam India kuno, dan bersama-sama mencerminkan pandangan dunia India (Ganeri, 2007; Kutumbiah, 1999). Takrifan Rajendra Prasad terhadap falsafah India menggambarkan hubungan erat antara kerohanian dan falsafah di India: falsafah India adalah “huraian reflektif dan berasaskan alasan yang diberikan oleh para pemikir klasik terhadap intuisi kerohanian mereka tentang realiti paling asas dan utama” (Prasad, 2008, hlm. 27). Seorang lagi sarjana, Dasgupta (1922), dalam ulasan sejarahnya terhadap semua tradisi falsafah utama India, menyatakan bahawa walaupun terdapat variasi antara tradisi-tradisi tersebut, tiga doktrin utama tetap penting bagi kesemuanya: karma – prinsip kausaliti, mukti – pembebasan daripada kitaran kehidupan duniawi, dan ātma – ‘diri dalam’ manusia. Doktrin-doktrin umum ini turut membuktikan kaitan rapat antara falsafah dan kerohanian dalam konteks India.
Dengan menyedari bahawa hubungan ini adalah asas penting dalam memahami kerangka falsafah kerohanian India pada penghujung hayat, saya telah menjalankan ulasan terhadap karya-karya falsafah dan kesusasteraan klasik India yang mengupas tema-tema berkaitan. Memandangkan kerumitan dan keluasan falsafah India yang telah berkembang ribuan tahun melalui tradisi lisan, visual dan tulisan, kertas ini tidak mendakwa menawarkan ulasan menyeluruh terhadap semua tradisi falsafah. Sebahagian besar ulasan ini melibatkan penglibatan dengan aliran falsafah Vedanta dan Dravidia. Perkara-perkara utama yang dibincangkan mungkin mempunyai persamaan dengan tradisi falsafah lain, sama ada yang berakar dari India mahupun luar.
Kerohanian sebagai ‘intipati manusia’ dan kaitannya dengan ‘makna dan tujuan hidup’ merupakan antara tema paling menonjol dalam mendefinisikan kerohanian dalam kajian penjagaan akhir hayat (Cobb, 2001; Fegg et al., 2010; Hermsen & ten Have, 2004; Kellehear, 2000; Narayanasamy, 2006; Swinton, 2010; Swinton & Narayanasamy, 2002). Di samping itu, konteks akhir hayat juga banyak dipengaruhi oleh makna falsafah dan budaya tentang kematian. Oleh itu, aspek falsafah India terhadap tiga konsep utama yang membentuk pemahaman tentang kerohanian pada penghujung hayat, iaitu: konsep insan, tujuan hidup manusia, dan pemahaman tentang kematian diterokai dengan lebih lanjut oleh penulis rencana ini.